Hendrik van Borssum Buisman

Hendrik van Borssum Buisman (1873-1951) was kunstschilder en  kastelein-conservator van Teylers Museum te Haarlem.

Hij werd 1 januari 1873 geboren in Wieringerwaard als oudste zoon van dominee Garrelt Buisman en diens eerste vrouw Antonetta Vriesendorp.  Korte tijd later werd zijn vader beroepen als predikant in Delft, de stad waar Hendrik opgroeide.

Hij begon zijn opleiding in tekenen en schilderen aan de Academie voor Beeldende Kunsten in den Haag bij de uit Delft afkomstige docent Adolf le Comte.

Omstreeks 1895 zette hij zijn studie voort aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Daar kreeg hij onderricht van Ad Vriendt, met de nadruk op portretkunst.

Hierna vestigde hij zich als portretschilder in den Haag. In deze jaren was hij een actief lid van Pulchri Studio, de Haagse Kunstkring en Arti et Amicitia in Amsterdam. Ook maakte hij deel uit van de Club van XII, waar ook Toon Dupuis en Louis Storm van s’Gravesande lid van waren.  Van 1903 tot 1913 was hij docent tekenen aan de Kunstacademie in Rotterdam. In die periode werkte hij samen met Piet Mondriaan en Simon Maris.

In 1913 werd hij benoemd tot kastelein-conservator bij Teylers museum te Haarlem.

Volgens de traditie woonde hij in het Fundatiehuis van Teylers Stichting. In hetzelfde jaar trouwde hij met Jeanette Sleeswijk. Ze kregen drie kinderen. De oudste, Johanna studeerde theologie en trouwde met Ds Felix Bobeldijk. Zoon Garrelt was als beroepsofficier actief bij de inlichtingendienst in de tweede wereldoorlog. Hij kreeg voor heldhaftig optreden de Militaire Willemsorde toegekend. De jongste zoon Jan werd beeldhouwer en later ook kastelein-conservator van Teylers Museum.

Hendrik Buisman, zoals hij altijd zijn werk signeerde, maakte tal van tekeningen en schilderijen.

De nadruk lag hierbij op portretschilderen, maar hij maakte aanvankelijk ook landschappen, onder andere in Drenthe en aan het Gein, samen met Piet Mondriaan. Tot zijn meest bekend werken behoren zijn portretten van een aantal Directeuren en conservatoren in Teylers Museum en van burgemeester Boreel in het stadhuis van Haarlem.  In de Doopsgezinde kerk in Haarlem . beviden zich twee regetenstukken. Zijn portret van de dichter Speenhoff kreeg een prijs bij een expositie in München.

In 1934 overleed Buisman’s vrouw Jeanette. Na vertrek van zijn kinderen bleef hij alleen in het Fundatiehuis achter en hertrouwde niet.

In de oorlogsjaren werden de kunstcollecties van Teylers Museum elders opgeslagen, maar Hendrik bleef als bewoner op zijn post. Hij overleed na een aantal jaren van afnemende gezondheid op 15 oktober1951.

Zie ook informatie op wikipedia

Hendrik van Borssum Buisman  1912                                                          Nootje Maris  1910  (aquarel)