Beleidsplan

De Stichting stelt zich ten doel het geven van bekendheid aan het werk van de beeldende kunstenaars

Hendrik en Jan van Borssum Buisman. Beiden waren ook kastelein-conservator van Teylers Museum te Haarlem.

Hendrik (1873-1951) was vooral kunstschilder en tekenaar.

Jan (1919-2012) was in de eerste plaats beeldhouwer maar maakte ook veel tekeningen en een klein aantal schilderijen .

De Stichting tracht haar doel te bereiken door het publiceren van boeken, van artikelen in tijdschriften en door het stimuleren van tentoonstellingen.

Recente ontwikkelingen

Vanaf 2012 is het werk van Jan van Borssum Buisman geinventariseerd en gedocumenteerd. Aan de hand hiervan is een boek over zijn leven en werk samengesteld door Willem Veenhoven, foto’s zijn gemaakt door Jaap Pop.

Het boek is verschenen in 2021 bij Gottmer Uitgeversgroep Haarlem.

In februari-april 2022 was er een tentoonstelling in het Museum Haarlem gewijd aan het werk van Jan van Borssum Buisman.

In juni 2024 verscheen het artikel kastelein en kunstschilder Hendrik van Borssum Buisman in Haerlem Jaarboek 2023 p40 geschreven door Willem Veenhoven.

In juni 2024 werd de inventarisatie en documentatie van het werk van Hendrik en Jan van Borssum Buisman voltooid.

In de overzichten zijn alle bekende werken opgenomen.  Als mensen nog onbekend werk denken te hebben hoort de Stichting dat graag.

Beleidsplan op langere termijn.

Productie van een boek over Hendrik van Borssum Buisman. De bedoeling is dat het zal uitkomen in 2025.

De Stichting kan in bijzondere gevallen voor beheer van werken van Jan en Hendrik zorgen.